21_1050_pressNienke van der Kooi heeft een aantal passies met schoonheid; beeldhouwen, schilderen en schoonheidsverzorging. Sinds de opening van haar nieuwe schoonheidsinstituut te Zegveld in september 1995 heeft zij veelvuldig kunstenaars in de gelegenheid gesteld hun werk in haar bedrijf SALON NIENKE te exposeren.
De reden is helder. Nienke is niet alleen een zeer ervaren schoonheidsspecialiste maar tevens heeft ze haar talenten verder ontwikkeld op het gebied van schilderen en beeldhouwen. De basis is gevormd tijdens de opleiding handenarbeid rond 1975 in Hilversum.

Geboren in 1947 te Hallum ( Fr.) leidde haar loopbaan als begeleidster van verstandelijk gehandicapten bij de kinderbescherming tot die van zelfstandig ondernemer als schoonheidsspecialiste in 1980.

De veelvuldige opmerkingen van collega kunstbeoefenaren dat een aantal van haar schilderijen wel iets van ontwerpen voor beeldhouwwerken in zich hadden deed haar besluiten een aanvullende opleiding te doen. Een stage in Azzano bij Italiaanse beeldhouwers, vrijwel op de plek waar Michilangelo zijn marmer uitkoos , gaf veel inspiratie.
Dit leidde van de eerste werken in speksteen tot een groot aantal werken met de hardste materialen zoals Springstone, Belgisch hardsteen en marmer. Ook is er veel werk van albast. Vrijwel direct was er vraag naar haar beelden en er liggen opdrachten op de plank. Tevens waren er een aantal succesvolle exposities in binnen en buitenland. Haar beelden en schilderijen zijn te vinden in heel Europa en Florida ( USA).

p1010019De beroepen die ze tot heden uitoefent wil ze blijven uitoefenen om met name de vele sociale contacten die dit werk met zich meebrengt niet te missen. Ze wil haar tijd verdelen tussen schoonheidsinstituut en schilderen/ beeldhouwen. Haar schilderijen hebben altijd iets vrouwelijks mistieks. Het is voor haar belangrijk de verbinding met de mens, het kneedbare, over te laten gaan in een beeld met al zijn warmte en hardheid.

Haar werken hebben verwantschap aan die van More en Arp. Gedeeltelijk non-figuratief maar wel zeer herkenbaar. De beelden moeten echter ook op afstand kunnen worden bekeken en begrepen. Haar schoonheidsinstituut bleek hiervoor gewoon te klein. Dit alles deed haar en haar echtgenoot besluiten de tuin rondom woonhuis en instituut, ongeveer 750 m², in te richten als beeldentuin. Beeldschone beelden rondom haar instituut zijn haar doel, alles in harmonie. Tevens is een gedeelte van haar werk permanent te zien in Galerie Sousterre in Aalsmeer.

Elders op deze site treft u afbeeldingen van haar ontwerpen aan. Zowel de beschikbare als de reeds aangekochte werken.